Pages

Monday 24 December 2007

Ujian Allah ada hikmahnya....

Salam...

Masya Allah, boleh dikatakan aku hampir hilng akal bila ada masalah yg terlalu besar yg aku hadapi sekarang ni namun aku cuba kuatkan semangat. Yer la, klu aku ada masalah besar yang boleh menyebabkan aku tertekan, aku akan menghubungi ibuku yang ku sayangi namun kali ini, aku harus menghadapinya seorng diri kerna parent ak berada d Mekah.. Walaupun boleh sms, ak x nak menganggu ibadah diorng..

Bila ujian Allah ini datang, kadang2 aku terpikir juga kenapa aku sentiasa didatangi ujian2 yang amat sukar ini. Bila bermuhasabah diri, aku teringat yang dulu aku pernah melakukan dosa2 yg x sptutnya aku lakukan.. Mgkn ujian2 ini hanya cuba mengingatkan aku bahawa Allah Maha Berkuasa. Allah mahu aku sentiasa mengingatinya.. Ya, mmg btul.. setiap kali ujian datang, selalunya, klu dlu, ak akan pasang lagu kuat and nyani ikut rentak lagu2 tp masih jugak masalah itu datang. Namun kini, Alhamdulillah, sedikit perubhan yg ak alami, aku mempelajari sesuatu yg jarang aku lakukan... iaitu setiap kali ujian atau masalah datang melanda, mengingati Allah dengan melafazkan astagfirullah dan sebagainya yg ak lakukan... Alhamdulillah, terasa tenang diri ini. Terasa diri ini terlalu kerdil, Masya Allah....

YA ALLAH!!! Sedang aku mengupdate blog ini, ak dapat berita yg kawan lama ak masa form 1-3 accident! Aku terus call kawan ak yg sorang lagi n dpt tau yg dia dimasukkan ke ICU. Masya Allah.... X dpt ak nak melawat sbb jarak. Kuching dgn Cyberjaya bukan la jauh namun hndak ke sana, paham2 je la.. Insya Allah, balik bercuti ni minggu depan, ak akan usahakan nak melawat dia. Sbb, accident ni serius. Mana x nya, accident di Spauh tp diorng hantar ke hospital di Kuching, dan bukannya hospital berdekatan. Smoga ko dapat sembuh sepenuhnya k Khisyam!

Last, aku nak korng baca ayat ni yang aku copy dari Abg Edry's blog kat http://demipena.blogsot.com

"Tiada sebab untuk merasa takut kepada masalah, tiada sebab untuk merasa gerun pada rintangan. Terima dan lihat ia dengan positif dan insyaAllah ia bisa menjadi pemanis kejayaan kelak"

Semoga korang dpt memahami ayat yng nak disampaikan... hehehe..

Ok.. smbg kemudian.. Insya Allah..

~Ikhwan~

3 comments:

*.m.a.w.a.r_p.u.t.i.h.* said...

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. "
- Surah Al-Baqarah ayat 286


~sabar ek..Ada hikmah di sebalik kejadian..(^_^)..
~Senyum s0kmo!!..(^_<)

Unknown said...

Thanks kak yana... heheheh

Anonymous said...

la taqqaf wala tahzan ya akhi
(jangan takut, jangan bersedih)

;D