Pages

Monday 19 May 2008

wang adalah segalanya....

Assalamualaikum...

membaca emel yang aku dapt dari seseorng yang foward kat aku, sungguh sedih pabila mmbaca tulisan dia. Dia mempersoalkan tanggungjawab sosial seorng doktor terhadap pesakit di mana ibunya (klu x silap ibu kot..) dalam keadaan yang amat sakit dan memerlukan rawatan. Dihantar ke hospital kerajaan, banyak karenah terutama birokrasi, dihantar pula ke hospital swasta, wang pula menjadi masalah. Inilah realiti dunia sebenar... "WANG ADALAH SEGALANYA" tanpa wang, hidup x kan bermakna.

Aku pun berfikir sejenak, tentu amat sukar abah aku mencari wang untuk menyara kami semua. Tapi, aku amat bersyukur kepada Allah s.w.t kerna sentiasa memurahkan rezeki pada kami sekeluarga. Aku sentiasa memohon doa dari Allah s.w.t supaya diberi kesenangan hidup kepada kami.

Namun, kadangkala, terutama pada diriku, aku dapat merasakan aku membelanjakan wang yang agak banyak terutama untuk assignment-assignment yang memerlukan wang. Hah, aku amat sedih kerana wang yang dikeluarkan agak banyak dan ini akan menambah beban abah ku disayangi.

Sekarang, aku amat pening bagaimana ingin memberitahu abah ku... sesuatu terjadi malam tadi..


Me : Ya Allah, lense jammed trus?
Hati : Itulah kau, x hati-hati
Me : dia da start dari dlu lagi.. dah sangkut2..
Hati : abes, ko nak salahkan sapa? kamera?
Me : hurm....
Hati : Ini salah kau juga.. x menjaga harta yang diamanahkan oleh abah kau.. walaupun benda
ni ada waranti, ko perlu ada spare kan.. nak kene beli baru..
Me : Macm mana nak bagitau abah ni?
Hati : Kau pandai-pandai la bagitau...
Me : Kenapa benda ini harus berlaku....???
Hati : Allah S.W.T ingin menguji diri kau. Mungkin ada dosa yang kau lakukan terhadap-Nya.
Kau harus muhasabah diri. Lihat diri kau itu... Mana yang buruk, ubahkanlah.. jangan
lagi kau lakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah itu...
Me : Thanks... aku akan cuba mengubah diriku ini...
Hati : Insya Allah, tu kamera mcm mna?
Me : Tengokla mcm mana... pening jugak aku fikirkan hal-hal duit ni..
Hati : Insya Allah, ko boleh...

Lense? Mahal tu. Pembaca tentu tahu harga nya bukan la rm200-rm300.. harga nya lingkungan rm900 hingga beribu-beribu ringgit. Ini lah masalah utama aku sekarang. Aduuh..


1324HRS

No comments: